Sunday, October 5, 2008

Aidilfitri 2008

Salam Aidilfitri aku nak ucapkan buat kengkawan smua. Mesti korang sakan bercuti. Cam Aku jugak la....
Aku nak cite sket pasal kegiatan2 aku kat kg sepanjang cuti minggu ni.
Aku sampai kg pagi Isnin. So, sempat r berpuasa di kg. Memang cadangan akupun nak puasa kat kg pasal nak buka ngan mak abah. Ari Isnin tu aku ajak diaorg berbuka di luar. Mak aku cadangkan berbuka di pekan Ipoh sambil tuh bleh tengok makcik aku yg tengah koma kat spital Ipoh. Makcik aku tuh terkena minyak panas masa masak minggu lepas. 3rd degree burn. Dokter terpaksa komakan utk kurangkan sakit. Abah aku plak memang tak larat jln jauh tuh yg kena sorong tuh. Tape, adik aku ada.
Pastu kitaorg trus cari restoren nak berbuka. Susah gak nak cari restoren kari kpala ikan kat pekan Ipoh nih. al maklumlah jarang2 pegi Dulu masa kecik slalu la. Pusing punya pusing akhirnya terjumpalah restoren nih. Restoren M. Salim.
Gambar2 candid dan tak candid yg sempat diamik. Masa nih tengah lapar dan boring menunggu waktu berbuka. Yg ada aku, Eben, akak aku dan family dia dan parent aku je.
Inilah hidangan yg kitaorg order. Memang lain macam rasa kari kpala ikan Ipoh nih.Berempah. Sedap tak hengat. Kat KL tak jumpa lagila aku rasa cam gini. Ada ayam goreng, sayur dan daging kicap. Jemput makan...
Ini plak kuih yg mak aku bawak dari umah. Goreng cempedak ngan kuih gelang. Aku ngan abah aku memang tak buleh dan tak sah klu berbuka takde kuih.
Dah abis makan dan lepak2 jap, kitaorg pergi jln2 kat Kamdar Tmn Kanak2 Ipoh dan Tesco Pengkalan utk shopping raya last. Aku plak terpaksa beli baju melayu baru pasal baju aku tinggal kat KL. Aku mati2 ingat dah masuk beg dah. Nasib baik last minit ada baju dan saiz aku. 50% plak tuh. Aku beli baju kaler merah jalur putih. Skali tengok cam bendera plak.
Ini plak cerita ari selasa di kg. Aku cuma sempat amik gambar abah aku bakar lemang je pasal terlajak tido sampai petang. Tahun nih bakar 6 batang je pasal abg2 aku giliran beraya di umah isteri masing2. So, aku, Eben dan akak aku je yg ada. Akak aku memang tiap2 tahun beraya di kg pasal hubby dia org kg aku gak. Tak gaduh2 berebut nak beraya di kg sapa.

2 gambar kat atas nih adalah gambar juadah berbuka last aku utk ramadhan tahun nih. Ada siakap 3 rasa, sayur kacang, ayam masak kicap, mee goreng dan lemang yg abah bakar tadi. Sedap. Air plak aku yg buat sendiri. Air klapa. Aku kait klapa depan umah je.
Ini lah aku yg tengah bergaya ngan baju baru. Merahnya mak ngah.... Butang baju tuh ayang yg belikan.
Inilah mak dan abah aku di pagi raya tengah siap2 nak bermaaf-maafan.
Gambar candid kitaorg bermaaf-maafan.
Aku dan Eben.

2 gambar kat atas nih aku amik masa org2 kg dtg keumah pagi raya. Dah jadi adat di kg aku. Kitaorg paggil adat nih 'baraan'. Ada gak yg panggil adat 'melanggar'.Setau aku masyarakat jawa je yg buat. Penuh serumah. Memang seronok dpt beraya tak kira muda ke tua. Smua join. Slamat Hari Raya.

28 Comments:

Mr Din said...

Hoho..bozzo dah pandai edit gambr

Anonymous said...

huh syoknye bakar lemang

aku dok beli jek kat terengganu murah siot rm10 empat btg

Tie said...

Eh..camna kena minyak panas tu..kesiannya dia..Ni tak raya dgn ayang lagi ke?? Nampak meriah je raya kat sana..

bozzobattousai said...

din,
aku edit kt kg. boring tkde internet godek2 photoshop jadik plak.

=====================================
wanie,
aku tak sempat tlg bapak aku bakar pun. sempat amik gambar je

bozzobattousai said...

kak tie,
lom beraya ngan ayang lagi la kak tie... tahu dpan kot. makcik tuh potong bawang kat bawah dapur. cucu dia tolak tu yg tumpah minyak tuh. sampai hari nih pun dokter bagi pengsan lagik.... kesian family dia beraya kat spital.

.::WaNiE::. said...

mau nye nak sempat membakar cemana hang tidoq.hahhaa

bozzobattousai said...

wanie,
aku klu cuti kat kg memang tido cam bruang kutub

pRincESs_N said...

seumo idup..x pnh ag mrase bakar lemang r....kt kg x wat...

bozzobattousai said...

princess n,
rugi wooo tak pernah buat lemang...tak lengkap raya...

ita.itu said...

wah ko..x ingat bajunye..jalur2 lagi..hehe

bozzobattousai said...

ita,
baju raya jalur gemilang namanya... he he he

Whitetulip Tales said...

salam. selamat hari raya mr. bozzo..hehe..lapo la eden nengok makanan lazat tuh...huhu..nak banyakkk..........

bozzobattousai said...

whitetulip,
hang nak hang mai sini amik sendiri. nanti aku buat open house aku jemput hang jgn tak mai plak.

mimizuzuhaha said...

lauk2 itu membuat aku terliur..slurrp

cheryna zamrinor said...

selamat hari raye mr bozzo...mekasih kerane melawat blog hambeeee:D

cheryna zamrinor said...

btw...kari tuh tak blog post ke?
macam teringin lak nak makan kari tuh..

bozzobattousai said...

minami,
aku yg post pun terliur gak bila teringat blik...

=====================================
cheryna pires,
kat dpan umah aku ada restoren mamak yg karinya maveles. ko dtg sini aku blanja

Ad Rifza said...

Baraan?firsttime tau ttg adat tu..Yg pasti meriahkan raya kat Kg..

Akak said...

Salam Bozzo...

Meriahkan berpuasa & berhari raya dan keluarga dikampung..

@xiM said...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN!!

*syawal tak habis lagi kan.hehe

bozzobattousai said...

ad rifza,
pasal baraan la meriah raya pd pandangan aku. smua org kumpul dan bersalaman.

=====================================
akak,
meriahkan raya kita... yeahuuuuuu...

=====================================
axim,
abg raya sebulan penuh.

CATZ said...

wah bozo..meriahhh...merah baju raya ko..amboii...idokle cam bendera..nice baju melayu..
eh..tempat ko pun panggil baraan..ehm..i tot baraan tuh bahasa jawa..tempat aku..memang bertandang beramai2 dr rumah ke rumah tuh dipanggil baraan...mcm marhaban gitu lah..3 hr berturut2..start raya ke2 sampai raya 4.
2nd raya: org lelaki tua
3rd raya:lelaki muda
4th raya: wanita2 vouge.

eh..org perak pun ada yg jawa ek?
hemm..baru aku tau...

bozzobattousai said...

catz,
org jawa ada dimana2 la catz...
tapi tempat aku baraan wat raya pertama round satu kg sampai hujung. klu habis mlm pun mlm la tp sure will take whole day punya...

Anonymous said...

tido cam beruang kutub kalau kampung kat kutub utara ke bleh lar ..hahaha

tapi aku kt kg pun aritu kunci bilik petang2 tido ngn laki aku..hahahaha

pearl'E.J said...

perghhhh baju melayu... kelasss okehh...

bozzobattousai said...

wanie,
ko sama gak ngan aku jadi bruang kutub har har har....

=====================================
kak ej,
thanks.

Najib Ariyan Ali Basha said...

Tu dia merah meriah baju ko bozzo... bagus lah raya ini tahun... meriah.. lemang mesti ada... ko jawa jugak ker?? kok tahu baraan.. kat tempat Abg bear semua dah buat... nama baraan pun dah hilang ...

bozzobattousai said...

abg bear,
abg bear pun apa kurangnya, meriah tak hengat gak....