Thursday, December 11, 2008

Aidiladha 2008

Ini cerita bozzo masa cuti raya haji di kampong minggu lepas....
Aku sampai di kampung ari sabtu. Cadangnyer nak blik jumaat tapi tak jadi pasal tunggu abg aku yg tak konfom nak blik ke tak. Sesampai je kat umah, abg aku dah start buat kerja panjat memanjat dah. Abah bising pasal lampu dah malap katanya. So, sebagai abg yg paling tua, kitaorg serahkan tugas nih pada dia. Padahal aku tak berani nak panjat. Mak aku pon tolong skali. Tuh yg sapai panjat tangga tuh sebab latah la tuh. Adik ngan abg aku yg mengusiknyer. Memang gamat satu rumah mlm tuh. Best blik kampong dan kumpu2 ni sbenarnya.
Pagi ahad, mak dah mulakan aktiviti masak2 dah. Pas siap kemas2 umah sket, mak mula buat lemang. Anak sedara aku yg nolong. Aku tolong tengok je r. Mana aku tau nak wat apa. Dan seperti raya puasa yg lepas, aku terlepas skali lagi utk amik gambar abah bakar lemah pasal tido pengsan dlm blik.

Mak tengah bagi arahan memasak pada akak.

Mlm tuh, kitaorg wat kenduri kesyukuran sket. Dah jadi tradisi dah tiap2 mlm raya haji memang akan buat punyer. Kali nih tak berapa ramai yg datang pasal ujan lebat sgt. Biasa la org kampong aku nih ramai yg naik beskal je. Makanan memang bnyk berlebih. Puasla meratah lauk.
Sambal udang.
Kari ayam.
Briyani.
Acar.
Hari raya haji tiba dan seperti kebiasaan dan seperti di kampong2 korang gak mesti akan ada acara korban. Korang tengok je la gambar2 tuh.
Lembu 3 ekor dan kambing sekor. Aku tak makan daging, so maleh nak tolong. Itupon dah pening2 lalat dah pasal bau kuat sgt. Adik aku plak kolaps pasal tak tahan bau. Dia tido trus sampai petang. He he he..nasib baik aku duk jauh2. Salamat hari raya haji aku ucapkan utk kengkawan smua.

11 Comments:

Suzi said...

syoknya raya kat kg kan?...kat sini tak rasa suasana raya pun... :(

bozzobattousai said...

kak suzi,
takpe kak...janji semangat raya ada....

PakciQue said...

Lecur lidah aku tengok sambal udang tu...cedapnya..

Nyum..nyum..!

PAUTAN

LediAgli said...

hoiii briyani tu... memang laaaaa besnyee... tapi rugi la lu mat.. tak makan daging.. haih

tbw, good sebab lu tak panjat.. gua tatau apa jadik kalau lu panjat.

Ad Rifza said...

Sodapnyee nampak beriyani itewww...

bozzobattousai said...

pakcique,
memang sedap pon sambal udang tuh...akak aku yg masak...

=====================================
lediagli,
klu gua panjat jadi lebih tinggi la gua...kah kah kah...gua gayat r....

=====================================
adrifza,
makan mlm tuh smua sedap2 belaka.....

Luth Textile said...

WA.. BRO... BESTNYA MAKAN2..
MERIAH LA KT KPG LU..

URM.. KPG KTNA EH?
HEHE..

BurungBelatuk said...

wah,rajin anak mak yg sorg ni ekkk...best part kalu beraya kat kampung,wat keje beramai2...

bozzobattousai said...

luth,
kampong gua kat parit, perak...

=====================================
belatuk,
beraya kat kpong sentiasa best dan meriah....

Adam said...

wah! omong! bau apa yang membuatkan u guys tak tahan tu? darah ek? .. eeeiiuuU~ Dakjaat tak pernah tengok lagi depan mata..

But .. rasa macam cemburu lak omong ngn sibling omong balik kampung .. .

Dakjaat di perantauan .. satu perayaan pun x celebrate .. waaaaa!

But .. u're the luckiest among the lucky ppl in this world.. so .. kekalkan ...! =)

bozzobattousai said...

dakjaat,
klu ko nak beraya kat kg aku pon ok...takpe, lain kali ek...