Monday, August 18, 2008

Weekend di Kampong.......

Aku ngan Eben. Hujung minggu lepas kitaorg adik beradik yg duk KL blik kg utk wat kenduri kesyukuran sket kat umah.
Mak tengah potong2 ayam utk kenduri.

Inilah jamuan utama utk kenduri malam nih. Nasik ayam special.
Ini bubur merah. Bubur nih hanya ada masa kenduri org2 jawa je. Kat KL memang takde.
Hidangan yg menanti......

Kenduri kesyukuran bermula.
Makan jgn tak makan.

Yg kiri skali tuh abah. Sbelah dia Mbah(atuk) aku.
Seronok tengok org makan. Kenduri kali nih ramai sungguh yg datang. Syukur. Nasib baik cukup utk smua. Mak pun sibuk melayan tetamu. Smua org kena tambah klu mak suruh.
Salah satu sbab blik kg adalah nak gi kenduri kawin sepupu aku kat Kuala Kangsar. Ini lah pengantinnyer. Sepupu aku Nizam nagn isterinye(nama aku tak tau).
Ada acara kompang dan marhaban.
Ada acara silat. Ntah silat gayung ntah silat puyuh. Aku tak arif sgt.
Kitaorg lepak kat bawah pokok je. Malas nak masuk umah. Ramai sgt org. Panas lagi.
Aku yg tengah boring menunggu nak blik.

Pas blik kenduri kawin kita org bersiap2 nak blik Kl....... Mak ngan akak aku tengah menyusun buah2 cempedak yg nak dibawak blik ke KL. Nak kena bahagi bebetul nanti ada yg kecik ati pasal dapat sket. Aku tak bawak pun pasal takde sape nak goreng nanti. Nak makan suruh akak aku goreng je r he he he.... senang jadi org bujang.
Buah2 cempedak yg dah siap dibungkus. kena bungkus utk kurangkan sket bau dia. Itupun dah bau satu kete dah. Pening.
Abg ipar aku tengah kait rambutan. Tak la bnyk tapi cukup la utk kitaorg yg blik kg nih.
Sedap wo rambutan2 nih. Lekang dan tebal isinyer....

On the way blik KL aku nasib baik tak kemalangan kat Gopeng pasal ada sekawan lembu2 melintas. Hapa punya org, main lepas je lembu2 dia lintas jln.

4 Comments:

axim said...

balik kampung rupanya...patut la menyepi..hehe

wanie said...

err bubur merah tu buat dari apa tu?

Mr Din said...

balik kg mmg best dpt kumpul adik beradik. yg aku x tahan tgk bubur tu. dah lama benor x merasanya. kalu dpt kat aku mau aku sebat 3 4 mangkuk.

bozzobattousai said...

axim,
sori tak cakap offline sekejap

=====================================
wanie,
bubur merah tuh wat dari beras, masak cam bubur nasi tapi campur gula merah ngan santan. alamak dah teliur dah.......

=====================================
din,
aku pun sebat 3-4 mangkuk gak he he he....