Tuesday, January 6, 2009

Hari Asyura - 07 January 2009 (10 Muharram)

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
(10 Muharram, bersamaan Rabu, 07 JAN 2009)



1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri2
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.
4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.
6. Bersedekah

fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.
10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.
11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.
12. Membaca
'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .
13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Insya'allah..

10 Comments:

ita.itu said...

mekasih ye bg info ni..harus print kan..

chimera said...

info yg baik... tak pernah tahu pun... mcm gini esok kena puasalah...

ada buat bubur asyura tak??

bozzobattousai said...

ita,
hang print dan tampal kat peti ais...bagi laki hang baca yg no.1...

===================================
chimera,
dulu bozzo pon tak tau gak...

DrSam said...

terimakasih kerana mengingati. dah mandi baru teringat, lupa baca niat. nak kena mandi lagi sekali nih :)

Suzi said...

bozzo puasa tak? hihihi...

Tie said...

Bagus info ni...boleh buat panduan..

bozzobattousai said...

DrSam,
mandi jgn tak mandi....

===================================
kak suzi,
bozzo tak posa la kak...

===================================
kak tie,
thanks...

Luth Textile said...

bro..
hang amalkan tak apa yg kat atas tu? hihi..

btw,

thankx 4 da wish utk bday Luth..
semoga anda panjang umo jugak!

axim said...

terima kasih atas perkongsian maklumat ini..

13may said...

:)